Не сама дитина має пристосувати себедо наших методів, а навпаки, наші методимають бути пристосовані до кожної дитини. “ Нова школа соціального виховання ”
Нетрадиційні (нестандартні) уроки — це імпровізоване, але добре продумане заняття, яке має своєрідну структуру. Вони цінні своєю оригінальністю і розвиваючим та виховним ефектами.
Урок, проведений нестандартно, стимулює творчість учителя і його вихованців, створює сприятливі умови для співробітництва учнів один з одним і з учителем. До таких уроків слід готуватись особливо ретельно, а тому нетрадиційні уроки проводяться не так вже й часто.
У педагогічній літературі вирізняють різні типи нетрадиційних уроків. Найбільшого поширення набули нетрадиційні уроки за такими формами:
1) урок-вистава;
2) урок-змагання;
3) урок-естафета;
4) урок взаємного навчання;
5) урок із груповою формою роботи;
6) урок, який проводять самі учні;
7) урок-«наукове дослідження»;
8) урок творчих звітів (урок творчості);
9) урок конкурсів;
10) урок-вікторина;
11) урок фантазії;
12) урок-конференція;
13) урок-семінар;
14) урок-рольова гра (урок-ділова гра);
15) урок-експериментальне дослідження;
16) урок-«гонка-марафон»;
17) урок-ода;
18) урок-диспут (урок-діалог);
19) інтегрований (міжпредметний) урок;
20) урок-подорож;
21) урок-казка;
22) театралізований урок;
23) урок-гра у формі інтерв'ю, прес-конференції, суду тощо;
24) урок-гра, що є імпровізацією популярних телепередач (КВК, «Полі чудес», «Що? Де? Коли?»).
Одним з найефективніших засобів, що поєднує навчальну, розвиваючу і виховну функції, є дидактична гра. До участі в такій грі обов'язково залучаються всі учні класу. Суттєвою ознакою дидактичної гри є наявність чітко визначеної мети навчання й відповідного педагогічного результату. Основними структурними компонентами дидактичної гри є ігровий задум, правила гри, ігрові дії, пізнавальний зміст (дидактичні завдання), обладнання та результати гри.
Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів та ситуацій, реалізація яких відбувається за такими основними напрямами:
· дидактична мета ставиться у формі ігрового завдання;
· навчальна діяльність учнів підпорядковується правилам гри;
· до навчальної діяльності вводиться елемент змагання, який перетворює дидактичну задачу в ігрову;
· успішність, виконання дидактичного завдання пов'язується з ігровим результатом.