Пошук

Нетрадиційні форми і методи проведення уроків

Не сама дитина має пристосувати себе
до наших методів, а навпаки, наші методи
мають бути пристосовані до кожної дитини.
                    “ Нова школа соціального виховання ”

Нетрадиційні (нестандартні) уроки це імпровізоване, але добре проду­мане заняття, яке має своєрідну структуру. Вони цінні своєю оригінальністю і розвиваючим та виховним ефектами.
Урок, проведений нестандартно, стимулює творчість учителя і його вихо­ванців, створює сприятливі умови для співробітництва учнів один з одним і з учителем. До таких уроків слід готуватись особливо ретельно, а тому нетра­диційні уроки проводяться не так вже й часто.
У педагогічній літературі вирізняють різні типи нетрадиційних уроків. Найбільшого поширення набули нетрадиційні уроки за такими формами:
1) урок-вистава;
2) урок-змагання;
3) урок-естафета;
4) урок взаємного навчання;
5) урок із груповою формою роботи;
6) урок, який проводять самі учні;
7) урок-«наукове дослідження»;
8) урок творчих звітів (урок творчості);
9) урок конкурсів;
10) урок-вікторина;
11) урок фантазії;
12) урок-конференція;
13) урок-семінар;
14) урок-рольова гра (урок-ділова гра);
15) урок-експериментальне дослідження;
16) урок-«гонка-марафон»;
17) урок-ода;
18) урок-диспут (урок-діалог);
19) інтегрований (міжпредметний) урок;
20) урок-подорож;
21) урок-казка;
22) театралізований урок;
23) урок-гра у формі інтерв'ю, прес-конференції, суду тощо;
24) урок-гра, що є імпровізацією популярних телепередач (КВК, «Полі чудес», «Що? Де? Коли?»).

Одним з найефективніших засобів, що поєднує навчальну, розвиваючу і виховну функції, є дидактична гра. До участі в такій грі обов'язково залуча­ються всі учні класу. Суттєвою ознакою дидактичної гри є наявність чітко визначеної мети навчання й відповідного педагогічного результату. Основ­ними структурними компонентами дидактичної гри є ігровий задум, правила гри, ігрові дії, пізнавальний зміст (дидактичні завдання), обладнання та ре­зультати гри.
Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів та ситуацій, реалізація яких відбувається за такими ос­новними напрямами:
·        дидактична мета ставиться у формі ігрового завдання;
·        навчальна діяльність учнів під­порядковується правилам гри;
·        до навчальної діяльності вво­диться елемент змагання, який перетворює дидактичну задачу в ігрову;
·        успішність, виконання дидак­тичного завдання пов'язується з ігровим результатом.